۲۱ اصطلاح رایج در سئو که باید بدانید

0
  • شاید اولین اصطلاحی که باید با مفهوم آن آشنا باشیم خود کلمه سئو باشد. سئو یا SEO مخفف عبارت Search Engine Optimization است. سئو در واقع عبارت است از یک سری تکنیک‌ها برای آوردن سایت به صفحه اول یا حتی جایگاه اول فهرست نتایج گوگل.

    سئو بخشی از «بازاریابی موتورهای جستجو» یا SEM محسوب می‌شود. در واقع به کمک این روش‌ها تلاش می‌کنید بیشترین ترافیک ارگانیک و مخاطبان باکیفیت را به سمت سایت خود هدایت کنید.

    Search Engine Marketing نوعی بازاریابی آنلاین است. در این نوع بازاریابی آنلاین، ابتدا با استفاده از تبلیغات کلیکی و سپس با استفاده از روش‌های سئو، سایت را در معرض دید کاربران بیشتری در صفحات SERP قرار می‌دهند.

    ۱- Google Sand box یا چاله شنی گوگل
    البته این یکی الگوریتم محسوب نمی‌شود. چاله شنی گوگل بیشتر یک استعاره است. سایت‌هایی که تازه تأسیس شده‌اند در این چاله مدتی گیر می‌کنند و در صفحات SERP دیده نمی‌شوند. اما نگران نباشید، هیچ سایتی در این گودال ماندگار نمی‌شود.

    ۲- الگوریتم گوگل دنس
    در الگوریتم گوگل دنس، گاهی سایت‌ها در رقص گوگل قرار می‌گیرند. به این معنی که ممکن است سایتی ناگهان از صفحه چهارم نتایج به جایگاه اول تغییر موقعیت دهد. اما این تغییر جایگاه موقتی است. هدف گوگل از این تغییرات مشاهده رفتار کاربران در مقابل این سایت است. به این ترتیب چنانچه کاربران از سایت مورد نظر استقبال کنند، این سایت ترفیع رتبه خواهد گرفت، در غیر این صورت به جایگاه قبلی خود بر خواهد گشت.

    ۳- Cloaking پنهان‌کاری
    محتوایی که به کاربر نمایش داده می‌شود با آنچه که به گوگل نمایش داده می‌شود تفاوت دارد.

    ۴- Search Intent
    قصد از جستجو دلیل جستجو است. به عبارت دیگر، چرا شخص این جستجو را انجام داده است؟ آیا آن‌ها می‌خواهند چیزی یاد بگیرند؟ آیا آن‌ها به دنبال خرید هستند؟ یا آیا آن‌ها به دنبال یک وب‌سایت خاص هستند؟

    ۵- کمپین‌های تبلیغاتی
    به یک دوره فعالیت برنامه‌ریزی شده جهت تبلیغ محصول یا خدمات، کمپین تبلیغاتی می‌گویند. کمیپین های تبلیغاتی آنلاین شامل مواردی مانند گوگل ادز، تبلیغات ایمیلی، کمپین‌هایی که در فیسبوک یا سایر شبکه‌های اجتماعی بر پا می‌شوند و هم‌چنین تبلیغات کلیکی Pay-per-click (PPC) است.


    همچنین بخوانید : لینک سازی PBN


    ۶- کد UTM
    از کدهای UTM برای ردیابی کمپین‌های بازاریابی استفاده می‌شود و مخفف عبارت Urchin Tracking Module است. با اضافه کردن این کد به انتهای URL می‌توانید اطلاعات بیشتری در مورد آن در ابزارهای آنالیز سایت مانند گوگل آنالتیکس مشاهده کنید. اطلاعاتی چون منبع ترافیکی که به این URL وارد شده، حجم ترافیکی که از هر منبع وارد شده و نام کمپین.

    ۷- گزینه فراخوان یا CTA (Call to Action)
    به آن درخواست برای اقدام یا فراخوانی برای اقدام نیز می‌گویند. دکمه‌هایی هستند که در وب‌سایت تعبیه شده‌اند با هدف اینکه کاربران بر روی آن‌ها کلیک کرده و اقدام مورد نظر ما را انجام دهند. این اقدام می‌تواند وارد کردن ایمیل، خرید، تماس با ما یا هر چیز دیگری باشد.

    ۸- Cache یا کش
    یک سخت افزار یا نرم افزار برای ذخیره سازی اطلاعات است. هدف از ذخیره اطلاعات در کش این است که به درخواست‌هایی که در آینده از میان همان داده‌ها ارائه می‌شوند سریع‌تر پاسخ داده شود. هر سایت و هر مرورگر دارای کش هستند.


    همچنین ببینید: مفاهیم مهم سئو که باید بشناسی


    ۹- بک لینک (backlink)
    به لینک‌هایی که از سایت‌های دیگر به سایت شما وارد می‌شوند «بک لینک» می‌گویند. این لینک‌ها نشان می‌دهند سایت‌های دیگر سایت شما را به قدری معتبر و مفید دانسته‌اند که به آن لینک داده‌اند. از همین رو از نظر سئو ارزشمند هستند.

    seo terms

    ۱۰- پرسونای مشتری
    در بازاریابی، برای اینکه بهتر بتوانیم مشتری را جذب کنیم، باید با روحیات، علایق، خواسته‌ها، آرمان‌ها، عقاید، سبک زندگی، تحصیلات و … وی آشنا باشیم. در نتیجه این اطلاعات می‌توانیم محصولی ارائه کنیم که دقیقاً متناسب با نیازهای مشتریانمان باشد. به علاوه در تبلیغاتمان نیز موفق‌تر عمل خواهیم کرد.


    همچنین ببینید: ساخت بک لینک رایگان


    ۱۱- Directory Website
    وب‌سایت‌های دایرکتوری سایت‌هایی هستند که مانند یک کتابخانه مرجعی از مشاغل و وب‌سایت‌های آن‌ها را در خود جای داده‌اند. شما می‌توانید در سایت‌های دایرکتوری مشاغل، برند و سایت خود را ثبت کنید و از این طریق نیز بک لینک بگیرید.

    ۱۲- دامنه ارجاع دهنده (referring domain)
    دامنه‌های ارجاع دهنده همان دامنه‌هایی هستند که به یک سایت دیگر لینک می‌دهند. مثلاً اگر شما از سه سایت ویکی پدیا، سئو ۲۴ و جت سئو لینک گرفته باشید، آنگاه شما سه referring domain دارید.

    ۱۳- کلمات LSI یا مترادف کلمه اصلی
    Lasten Semantic Indexing سیستمی است که موتورهای جستجو برای تجزیه و تحلیل کلماتی که معمولاً در اطراف یکدیگر به کار می‌روند استفاده می‌کنند. به این ترتیب می‌توانند بهتر به مفهوم هر واژه در جمله و در عبارت‌های طولانی‌تر پی ببرند و نتایج مرتبط‌تری به کاربران ارائه دهند. مثلا به جای سئو میتوان از از lsi آن یعنی بهینه سازی موتور های جستجو استفاده کرد

    ۱۴- کلیدواژه‌های طولانی (long tail keyword)
    کلیدواژه به معنی یک کلمه نیست بلکه می‌تواند شامل چند کلمه باشد. توصیه می‌شود از کلمات کلیدی طولانی‌تر استفاده کنید؛ 

    در این حالت کلمه اصلی همراه کلمات دیگر استفاده میشود، مثلا اگر کلمه کلیدی ما “شلوار مردانه” باشد کلمه طولانی آن را میتوان ” شلوار لاکچری مردانه” مثال زد .


    همچنین ببینید: گوگل دیسکاور چیست؟


    ۱۵ استفاده زیاد از کلیدواژه (keyword stuffing)
    بعضی سئوکارها و تولیدکنندگان محتوا کلمات کلیدی را در متن به طرز ناشیانه‌ای به تعداد زیاد به کار می‌برند به طوری که متن به نظر غیرعادی رسیده و خواندن آن دشوار می‌شود. به این کار keyword stuffing می‌گویند؛ یعنی سئوکار در جایی که نباید، از کلمات کلیدی استفاده کرد یا به عبارتی بیش از مقدار معمول و مورد نیاز، کلمه کلیدی را در متن تکرار کرده است.
    در نتیجه این عمل، چگالی کلیدواژه زیاد خواهد شد.

    ۱۶- نرخ کلیک یا CTR

    نسبت کلیک کاربر به تعداد نمایش در صفحه نتایج جستجو گوگل

    ۱۷- مفهموم سفر مشتری یا Buyer Journey

    مسیری که مخاطب از لحظه آشنایی با کسب و کار تا انجام خرید نهایی طی میکند

    ۱۸- تبلیغ نویسی یا copy writing

    استفاده از قدرت کلمات و نوشته ها برای نوشتن متون تبلیغاتی جذاب و ترغیب کنند

    ۱۹- صفحات زامبی

    صفحاتی که محتوای تکراری و نزدیک به هم دارند و ارزشی ایجاد نمیکنند

    ۲۰- KPI

    KPI های بهینه سازی موتور جستجو (SEO) مقادیری هستند که توسط تیم‌های بازاریابی برای اندازه‌گیری عملکرد وب‌سایت خود برای نتایج جستجوی ارگانیک مورد استفاده قرار می‌گیرند. بهینه سازی موتور جستجو یک عملکرد اصلی برای هر تیم بازاریابی است.

    برای اینکه تیم‌ها واقعاً عملکرد بازاریابی جستجو خود را درک کنند، اندازه‌گیری معیارهای جستجوگرها و پیگیری تغییرات ماهانه مهم است. این تجزیه و تحلیل می‌تواند به تعیین صفحات با عملکرد بالا، کلمات کلیدی در حال تبدیل و مناطقی از وب‌سایت شما که برای جستجو بهینه هستند، کمک کند.

    شاخص کلیدی عملکرد سئو شامل مواردی مثل نرخ پرش، زمان ماندن در سایت، زمان حضور در صفحه و غیره می‌شود.

    ۲۱-صفحه فرود یا ورود (Landing ):
     اولین صفحه ای را نشان دهد است که کاربر پس از جستجو از طریق گوگل وارد آن می شود. بنابراین در گوگل آنالیتیکس شما می توانید ببینید که کاربران بیشتر به کدام صفحات سایت شما وارد می شوند.

     

    منبع 

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۳ رای
    ممکن است شما دوست داشته باشید

    ارسال یک پاسخ

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

    The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

    تخفیف 1 میلیون تومانی دوره آموزش سئو کاربردی-محدود
    مشاهده دوره
    close-image